Drömverkstaden.

Det är rätt sällan jag kommer ihåg vad jag drömt. När jag väl gör det så är det oftast för att jag vaknar kallsvettig mitt i natten av en otäck mardröm. Men i natt, då jävlar. Jag har inte drömt så här utförligt på väldigt länge.

Jag landar i en sliten stad med kullerstensgator. Det forsar en älv genom staden och man behöver gå över en stenbro för att komma till andra sidan. Jag promenerar längs älven och går förbi ett museum med mumier och andra egyptiska föremål. Sen kommer jag fram till ett stort hus och upptäcker att det är ett barnbibliotek. När jag fortsätter längre in i byggnaden hittar jag en kassa och någonting som ser ut som en fotoautomat.

Det är flera människor med mig hela tiden men jag kommer inte ihåg ansiktena. När vi kliver genom fotoautomaten kommer vi till en lång gång med plastmattor och kakel på väggarna och plötsligt står jag i en simhall med fönster som blickar ut över staden. Vi är tiotals meter upp i luften, bassängen är enorm och full med folk.

Först ser jag bara en mörk siluett i det glasklara vattnet. När valen kommer upp till ytan försöker jag på allvar avgöra vad det är för art. Jag kommer fram till att det är en rätval eftersom att jag inte kan se någon ryggfena. Valen vill ut därifrån och gör aggresiva angrepp mot kanten samtidigt som den skriker hjärtskärande. Jag får känslan av att den är livsfarlig. Trots det fortsätter folk att bada. Ingen verkar lägga märke till den olyckliga gästen. Ingen förstår. Sen vaknar jag.

Jag har en känsla av att min hjärna försöker säga mig någonting som jag är för trögfattad för att greppa i vaket tillstånd..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback