Julgodis.

Och så har brodern anlänt precis i tid för att hälla i sig knäcken jag trasslat med tidigare idag. Jag har aldrig tänkt på hur ansträngande och knepigt det är att göra knäck. Först måste man stå och röra frenetiskt i femton minuter för att smeten inte ska fastna i botten på kastrullen. På det måste man ha en grilltermometer nerkörd i grytan eftersom att knäcken absolut inte får överstiga 130grader.

Jag har en känsla av att människan som skrivit kokboken är en pedant med en något sadistisk läggning. Men nu är jag klar i alla fall och rätt nöjd med resultatet. Nu är det bara julkolan kvar så är jag officiellt en mästare på julbak.

Knäck

2dl grädde
2dl ljus sirap
2dl socker
och ett gäng skalade och hackade sötmandlar.

Busenkelt och väldigt onyttigt recept, men vafan, man lever faktiskt bara en gång.


Kommentarer
Postat av: josefina

Åh, gott :)

2008-12-21 @ 18:18:21
URL: http://jossevafan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback