Cirkus Sandahl

Alla familjer är lite skruvade och min är inte annorlunda. När jag igår satt och skakade i min säng efter dagens alla bakslag försökte jag komma undan siffran fyra tusen genom att tänka på andra underliga saker som inträffat under mina nitton år.

Det första jag kom att tänka på var när jag trillade i en bassäng på Lanzarote. Jag var omkring två år och jag blev så avundsjuk på min lillebror som fick all uppmärksamhet att jag hoppade i poolen. Såhär i efterhand har jag ingen aning om vad jag tänkte med men uppmärksamhet fick jag i alla fall. Min mormor kastade sig i med alla kläder och handväskan i högsta hugg när hon såg mig liggandes på botten och mamma kom skräckslaget springandes. Mormor dröp av vatten när hon kom upp med mig i famnen och sen fick jag minsann sitta i mammas knä. Snacka om svartsjuka...


Den andra händelse som kom till tanken var när jag fick magkatarr för första gången och min morbror fick spatt. Eftersom att jag aldrig varit med om magkatarr förut blev jag lite orolig därför att jag fick lite svårt att andas när jag rörde mig. Jag ringde upp morbrordoktor och det samtalet ska jag aldrig glömma. Istället för att han lugnade mig var det jag som fick lugna honom men han var så panikslagen att det slutade upp med att jag fick sitta på akuten i tio timmar för diagnosen "Potentiellt punkterad lunga" när jag kom in och diagnosen "självmordsbenägen" vägen ut.

Eller för att inte nämna den gången jag somnade på tåget till Lund och min pappa fick springa skrikandes åt tågkonduktören att hålla tåget tills att han hade fått av mig så att jag inte skulle sluta upp i Danmark. Jag vaknade av att hela vagnen garvade åt uppståndelsen.


När jag mindes det och mycket annat skumt började jag skratta så mycket att jag fick ont i magen. Plötsligt kändes det där med pengarna lite som en piss i oceanen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback