Guppys

Jag har en tendens att prata om killar i fisktermer har jag kommit fram till och nu har det gått lite för långt. Det började med det oskyldiga uttrycket "havet är fullt med fisk". Vilket med andra ord betyder: glöm honom, det finns större fiskar att fånga. Argh... jag gjorde det igen. Men okej, det är såhär det brukar hålla på. Om jag ska försöka analysera varför jag refererar till fiskar så fort jag ska prata om killar så blir inte slutsatsen särskilt vacker. Jag tror att det har något att göra med mitt inrotade manshat, killar kan liksom jämföras med fiskar, men också att jag har en rätt speciell relation till havet, så det är lite dubbelt.


Havet har alltid legat mig varmt om hjärtat. Ska jag vara helt ärlig så tycker jag att det är ett större brott att äta fisk än landlevande däggdjur eftersom att vi har så lite kunskap om havets ekosystem och på så sätt är det så gott som omöjligt att återställa den skada vi har gjort på våra vackra hav. Mitt manshat jobbar jag också med hela tiden men det är lätt att falla tillbaka i samma gamla mönster, rätt tryggt också, för om jag ska börja tänka att män är lika mycket tänkande och djupa varelser som kvinnor, vilket jag bara vill poängtera att jag egentligen är fullt medveten om att ni är, så måste jag rättfärdiga vissa saker på ett helt annat sätt. Det blir svårare att tänka att män utövar maktmissbruk, att de sviker, att de sårar och är våldsamma för att de är dysfunktionella människor som inte inser den skada de orsakar istället att man helt enkelt kan bortförklara det med att de är män.


Från fiskar till dysfunktionella människor. Jag är rätt bra på att gräva ner mig i svåra ämnen och lyckas villa bort mig från ämnet totalt. Man kanske borde satsa på att bli politiker i alla fall, mycket handlar ju om att gå som katten kring varm gröt. Det jag ville säga med hela inlägget, vilket inte alls gick fram, var i alla fall att jag ska försöka mig på en ordlista. En harmlös ordlista, det lovar jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback