Australien?

Har alla drabbats av dingosjuka helt plötsligt? Hur kommer det sig att alla har blivit så intresserade av döda korallrev och en enorm öken?

Jag fick förklarat för mig på krogen att det är ett trevligt engelskspråkigt land som inte är USA och att det är därför man vill åka dit. Jag ville nästan fråga om han någonsin försökt hålla en konversation med en australiensare, men bet mig i tungan istället eftersom att han var så snygg. Det är inte världens enklaste dialekt att förstå sig på om vi säger så, och jag är ändå skåning.

När jag tänker på Australien ser jag några av de farligaste och mest aggressiva giftspindlar i världen framför ögonen. Det är inte så att jag har något emot djur, tvärtom, men jag vet inte om folk är medvetna om hur försiktiga de måsta vara om sina hälsenor. Jag tycker att spindlar är fascinerande djur och trivdes rätt bra med mina i källaren men giftspindlarna kan gärna stanna där borta för min del.

Som barn kommer jag ihåg ett rätt skrämmande inslag på Discovery om en australiensisk spindel som kunde överleva under vatten och ibland kröp ner i pooler för att sedan (i försvar förstås) attackera simmande människor som kom för nära botten. Fick man inte hjälp inom tjugo minuter dog man. Jag såg rätt mycket på Discovery när jag var liten.

Om man vill se vackra naturmiljöer och samtidigt prata engelska kan man väl lika gärna åka till Nya Zeeland? Det är ju inge fel med att åka till Australien, det är inte det jag menar. Jag har bara så svårt att förstå hur folk en dag bara känner att - åh, Australien, dit vill jag åka. Ett land som en gång sågs som ett fängelse?

Jag vill gärna bli överbevisad men det kommer nog att krävas mer än ett par gosiga koalabjörnar för att jag ska bli övertygad om att Australien är det ultimata resmålet.


Kommentarer
Postat av: josefina

Jag vill åka till Australien och träffa min Hugh Jackman...

2009-01-14 @ 17:12:43
URL: http://jossevafan.blogg.se/
Postat av: Kristin

jag meeed

2009-01-14 @ 19:08:16
URL: http://hejjagheterkristin.blogg.se/
Postat av: Hemlig_13

Nya Zeeland sucks ass, tro mig. Komplett och fullt värdelöst.

2009-01-19 @ 05:51:38
Postat av: Bullen

haha okej på så vis, vart ska man åka då, Vietnam?

2009-01-19 @ 10:43:18
URL: http://iblandundrarjag.blogg.se/
Postat av: Kristin

Antingen sydamerika eller asien/ryssland om jag fick välja!

2009-01-19 @ 18:02:23
URL: http://hejjagheterkristin.blogg.se/
Postat av: Bullen

Jag har alltid velat se Japan :)

2009-01-20 @ 13:05:08
URL: http://iblandundrarjag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback