Se upp Pelle Svanslös.

Idag bär det av till Uppsala dels för att jag vill spana efter snygga slu:are och dels för att mamma har lovat syrrorna att vi ska titta på Pelle Svanslös stad. Ni vet, den lilla katten utan svans som vandrar runt på stan i mössa och fluga.

Från början har jag för mig att han inte alls hade hatt, det är nog en senare uppfinning. Det enda jag kommer ihåg från filmen var Ormen från Upplands Väsby och mördarhunden som gjorde det svårt att sova i flera veckor. Det är lite roligt hur man kan bli skrämd av tecknade figurer, fast när man var liten var ju skillnaden mellan fantasi och verklighet hårfin.

En annan karaktär som fortfarande får mig att svälja hårt är djävulen i Fantasia filmen. Vem fan lägger in en sekvens med ett fruktansvärt monster sist i en annars så fantastisk barnfilm? Någon som hatar barn måste ha utformat den filmen. Först är det massa luddiga moln, vackra enhörningar och regnbågar och sen mörknar hela filmen och man kommer till en obehaglig by insvept i dimma med en väldigt misstänksam kyrkogård utan kyrka där skelett börjar komma upp ur marken för att ta sig upp till djävulen högst upp på berget. Jag menar, va i helvete är det för något?

Om jag inte hann stänga av filmen innan den obehagliga musiken kom igång började jag gråta och vågade inte närma mig tv:n. Efter ett antal skräckfyllda upplevelser framför tv:n klippte pappa helt enkelt bort den delen och det är jag fortfarande tacksam för. Det var det fina med VHS.

Nu måste jag ge mig av. Vi hörs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback